Ömer Nasuhi Bilmen’in Kuranı Kerim Meali ve Tefsirini sitemizden okuyabilirsiniz. Kuranı Kerim Meal ve Tefsirinde surelere ve istediğiniz ayetlere kolaylıkla ulaşabilirsiniz.

1. FATİHA SURESİ TEFSİRİ
13. RAD SURESİ TEFSİRİ
14. İBRAHİM SURESİ TEFSİRİ
25. FURKAN SURESİ TEFSİRİ
29. ANKEBUT SURESİ TEFSİRİ
31. LOKMAN SURESİ TEFSİRİ
32. SECDE SURESİ TEFSİRİ
34. SEBE SURESİ TEFSİRİ
35. FATIR SURESİ TEFSİRİ
41. FUSSİLET SURESİ TEFSİRİ
42. ŞURA SURESİ TEFSİRİ
44. DUHAN SURESİ TEFSİRİ
45. CASİYE SURESİ TEFSİRİ
46. AHKAF SURESİ TEFSİRİ
47. MUHAMMED SURESİ TEFSİRİ
48. FETİH SURESİ TEFSİRİ
49. HUCURAT SURESİ TEFSİRİ
50. KAF SURESİ TEFSİRİ
51. ZARİYAT SURESİ TEFSİRİ
52. TUR SURESİ TEFSİRİ
53. NECM SURESİ TEFSİRİ
54. KAMER SURESİ TEFSİRİ
57. HADİD SURESİ TEFSİRİ
58. MÜCADELE SURESİ TEFSİRİ
59. HAŞR SURESİ TEFSİRİ
60. MÜMTEHİNE SURESİ TEFSİRİ
61. SAF SURESİ TEFSİRİ
62. CUMA SURESİ TEFSİRİ
63. MÜNAFİKUN SURESİ TEFSİRİ
64. TEGABÜN SURESİ TEFSİRİ
65. TALAK SURESİ TEFSİRİ
66. TAHRİM SURESİ TEFSİRİ
67. MÜLK SURESİ TEFSİRİ
68. KALEM SURESİ TEFSİRİ
69. HAKKA SURESİ TEFSİRİ
70. MEARİC SURESİ TEFSİRİ
71. NUH SURESİ TEFSİRİ
72. CİN SURESİ TEFSİRİ
73. MÜZZEMMİL SURESİ TEFSİRİ
74. MÜDDESSİR SURESİ TEFSİRİ
75. KIYAMET SURESİ TEFSİRİ
76. İNSAN SURESİ TEFSİRİ
77. MÜRSELAT SURESİ TEFSİRİ
78. NEBE SURESİ TEFSİRİ
79. NAZİAT SURESİ TEFSİRİ
80.ABESE SURESİ TEFSİRİ
81.TEKVİR SURESİ TEFSİRİ
82.İNFİTAR SURESİ TEFSİRİ
83.MÜTAFFİFİN SURESİ TEFSİRİ
84.İNŞİKAK SURESİ TEFSİRİ
85.BURUC SURESİ TEFSİRİ
86.TARIK SURESİ TEFSİRİ
87.A'LA SURESİ TEFSİRİ
88.GAŞİYE SURESİ TEFSİRİ
89.FECR SURESİ TEFSİRİ
90.BELED SURESİ TEFSİRİ
91.ŞEMS SURESİ TEFSİRİ
92.LEYL SURESİ TEFSİRİ
93.DUHA SURESİ TEFSİRİ
94.İNŞİRAH SURESİ TEFSİRİ
95.TİN SURESİ TEFSİRİ
96.ALAK SURESİ TEFSİRİ
97.KADİR SURESİ TEFSİRİ
98.BEYYİNE SURESİ TEFSİRİ
99.ZİLZAL SURESİ TEFSİRİ
100. ADİYAT SURESİ TEFSİRİ
101. KARİA SURESİ TEFSİRİ
102. TEKASÜR SURESİ TEFSİRİ
103. ASR SURESİ TEFSİRİ
104. HÜMEZE SURESİ TEFSİRİ
105. FİL SURESİ TEFSİRİ
106. KUREYŞ SURESİ TEFSİRİ
107. MAUN SURESİ TEFSİRİ
108. KEVSER SURESİ TEFSİRİ
109. KAFİRUN SURESİ TEFSİRİ
110. NASR SURESİ TEFSİRİ
111. TEBBET SURESİ TEFSİRİ
112. İHLAS SURESİ TEFSİRİ
113. FELAH SURESİ TEFSİRİ
114. NAS SURESİ TEFSİRİ

TEFSİR

Tefsir Nedir?

Bir şeyi iyice açıklamak, keşfetmek anlamında “el-Fesr” masdarından tef’il babında bir kelime. Istılâhta beşerî takat oranında, Allah Teâla’nın muradına delâlet etmesi yönünden Kur’an-ı Kerim’i inceleyen bir ilimdir.

Konusu, Kur’an ayetleridir.

Gayesi, iki cihanda selamete ve mutluluğa ulaşmak için Allah Teâla’nın kitabını yine O’nun murâdına uygun bir şekilde anlamak, anlatmak ve yararlı hükümler çıkarmaya kudret kazanmaktır.

Kuranı Kerim Tefsir ilminin şerefi:

Bu ilmin şerefi, bilinen bir gerçektir. Allah Teâlâ; “Dilediğine hikmeti verir, hikmet verilen kimseye çok şeyler verilmiştir” (Bakara, 269) buyurmuştur. İbn Abbas (r.a)’dan gelen bir rivâyete göre ayet-i kerimede geçen “hikmet” kelimesi, Kur’an’ın nasihini, mensuhunu, muhkem ve müteşabihini, ilk ve son inen ayetlerini, helâl ve haramını, mesellerini bilmek anlamındadır. Alimlerin İcma’ına göre Tefsir ilmini öğrenmek farz-ı kifayedir. Bu itibarla Tefsir ilmi Şer’i ilimlerin en yücelerindendir. Mevzu, gâye ve kendisine duyulan ihtiyaç yönünden de ilimlerin en şereflisidir (Menna’el-Kattan, Mebahis-Ulumi’l-Kur’an, Beyrut, 1408/1987, s. 327).

Kuranı Kerim Tefsirine olan ihtiyaç:

Kur’an-ı Kerîm’in tefsirine büyük bir ihtiyaç vardır. Vakıa, Kur’an-ı Kerîm bir belâğat mucizesidir, birçok meseleleri, hükümleri pek açık lafızlarla beyan buyurmuştur. Fakat ilmî, edebî, ahlâkî, hukukî, sosyal hakikatlerine kadar açık bir tarzda yazılmış olurlarsa olsunlar; yine bunları herkes gereği gibi anlayamaz; bu hususta şerhlere, izahlara ihtiyaç görülür. Bunun içindir ki, en beliğ ediplerin, en güçlü yazarların eserleri hakkında birçok şerhler, haşiyeler yazılmıştır.

Bununla beraber, herhangi bir mesele, birçok meselelerle ilgili olabilir. Mütehassıs olmayanlar bu ilgiyi göremezler. Bu meseleleri bir arada düşünmeye ve mütalâaya muktedir olamazlar. Müfessirler ise, her meseleyi izah eder ve o mesele ile ilgili olan diğer meseleleri de ortaya koyar. Artık bu hususta bilinmesi gereken maddeler bir tablo halinde gözler önüne serilir. Böylece mütalâa sahipleri fazla araştırmalardan kurtulmuş olur; az zamanda çok bilgi sahibi olurlar.

Bir de herkes, Kur’an lafızlarının, ibarelerinin inceliklerini anlayamaz ve en ibret verici noktasına işaret edilen bir kıssanın, bir olayın teferruatına vakıf olamaz. Müfessirler ise, lafızlara ait incelemeleri yaparlar, kelimelerin ve terkiplerin hakiki, mecazî ve kinayeli manalarını, işaretlerini, delâletlerini gösterirler, Kıssalara, olaylara dair yeterli derecede bilgi verirler. Böylece Kur’an’ın hakikatları, güzellikleri büyük bir açıklıkla ortaya çıkarmış olur.

Kuranı Kerim Tefsiri başlıca iki kısma ayrılır:

1- Rivâyet tefsirleri:

Bu tefsir, selefden nakledilegelen eserlere dayanan tefsir-i naklîdir ki, buna et-Tefsir bi’l-me’sur veya Bi-Tariki’r-Rivâye Tefsir de denir. Bu tefsirlerde ayetlerin manaları, nüzûl sebepleri, nâsıh ve mensuh olanları gösterilir. Böylece rivâyet yolu ile yapılan tefsirlerin başlıca kaynakları, Hadis-i Şerif kitapları ile Siyer ve Tarih kitaplarıdır. Bunlara muhalif, aklın hükmüne aykırı olan rivâyetlere itimat edilmez.

2- Dirayet Tefsirleri:

Buna rey ile tefsir de denir. Bu tefsirde müfessir, ayet hakkında açıklayıcı bir nakil bulamayınca reye başvurur. Yani ictihad eder, ve Lugat, Belâğat gibi lisan ilimlerinden yararlanır. Müfessir bunu yaparken, müfessirde aranan bazı şartları taşıması tabiidir.

Gerek rivâyet ve gerekse dirayet sahasında oldukça faydalı birçok tefsir te’lif edilmiştir (Menn’a el-Kattan, a.g.e., s. 347-367; (Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük Tefsir Tarihi, I, 105-107).

Abdülbaki TURAN

Kaynak: sorularlaislamiyet.com